Comenius EPIC
Strona internetowa projektu:
http://comenius20122013.jimdo.com/

W latach 2011-2013, VII LO im. Mikołaja Kopernika, realizuje wielostronny projekt Comenius, pod tytułem „Europa, Dziedzictwo Narodowe, Tożsamość, Kultura”.

Projekt realizowany dzięki środkom Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Partnerskie Projekt Szkół.

Szkoły partnerskie projektu:

- College de la Fraternite, Bruskela, Belgia
http://www.collegelafraternite.be/

- Lycee Melkior Garre, Cayenne, Gujana Francuska
http://webtice.ac-guyane.fr/melkior/

- Geniko Lykeio, Kalamata, Grecja

- Ies Parque de Monfrague, Plasencia, Hiszpania
http://iespdemonfrague.juntaextremadura.net

– VII L.O. im. M. Kopernika w Częstochowie
http://www.kopernik.czest.pl/?page_id=518

O PROJEKCIE:

Projekt ma na celu poznanie kultury, tradycji, obrzędów, gastronomii, tańców oraz innych elementów, które budują tożsamość narodową kraju.

Dzięki działaniom związanym z projektem, stajemy się bardziej świadomi własnej kultury, a jednocześnie poznajemy kulturę krajów partnerskich, szukamy podobieństw, porównujemy różnice. Poznajemy nowych ludzi, doskonalimyznajomość języka, jesteśmy bardziej otwarci na otaczający nas świat.

Przybliżając tradycje narodowe, dzielimy się nimi z korespondentami ze szkół partnerskich, poznajemy źródła własnego dziedzictwa narodowego a jednocześnie uczymy się wiele o tradycjach i kulturze Belgii, Hiszpanii, Grecji i Gujany Francuskiej.

Przygotowaliśmy zatem, między innymi, prezentacje i warsztaty, dotyczące Andrzejek, Świąt Bożego Narodzenia, Wszystkich Świętych, karnawału, a także Polski, oraz Częstochowy. Interesuje nas też gastronomia, ubiory oraz tańce narodowe (uczestniczyliśmy w warsztatach w Koszęcinie, podczas których mogliśmy poznać tajniki Krakowiaka).

Założeniem Projektu, poza poznaniem kultur krajów partnerskich, jest również poprawa znajomości języków obcych, zapoznanie się z organizacją życia szkoły, dnia codziennego,  a przede wszystkim lepsze poznanie się uczestników. Jest to możliwe dzięki komunikacji mailowej, stworzonej przez uczniów grupy na portalu społecznościom, a także wizytom roboczym w krajach partnerskich.

WIZYTY ROBOCZE

Do tej pory, mieliśmy okazję, uczestniczyć w dwóch wizytach roboczych oraz przyjmować u nas gości ze szkół partnerskich.

Listopad, 2011- Belgia, Bruksela

Uczestniczyły w niej 4 uczennice, klas III F oraz III E pod opieką koordynatora projektu: Katarzyny Korneckiej-Nalewajki. Mieliśmy okazję zwiedzić szkołę, zajmującą zabytkowy budynek dawnej pensji dla panien, pełną secesyjnych budynków dzielnicę Leaken, starówkę Brukseli oraz siedzibę Europarlamentu. Poznaliśmy również charakterystyczne dla okresu przedświątecznego smaki Brukseli. Braliśmy udział w zajęciach integracyjnych (detektywistyczna gra miejska, zajęcia w szkole), oraz  prezentowaliśmy wypracowany wcześniej materiał – prezentacja na temat Polski, miasta, oraz zwyczaj wróżb andrzejkowych, w formie prezentacji i przeprowadzonych wróżb. Te ostatnie, wzbudziły wśród naszych widzów wiele emocji, przed uczennicami ustawiały się długie kolejki ciekawych imienia przyszłego partnera. Dzięki tej wizycie, udało nam się nakreślić cele do dalszej pracy, sprecyzować główne obszary naszych poszukiwań.

 

Marzec 2012, Częstochowa, Polska

Wizyta w Polsce, rozpoczęła się przyjęciem 40 gości z 4 krajów partnerskich w Krakowie, połączonym z krótkim spacerem po dawnej stolicy Polski. Po przyjeździe do Częstochowy, goście mieli okazję poznać nasze liceum, sposób prowadzenia lekcji, wymienićsię opiniami na temat stereotypów narodowych, nauczyć się wzajemnie języków projektu (a przynajmniej, kilku wyrażeń). Był też czas na prezentacje zwyczajów dotyczących Świąt Wielkanocnych oraz Karnawału, połączonych z zadaniami warsztatowymi. Młodzież odkrywała też talenty twórcze (warsztaty teatralno-muzyczne, oraz plastyczne). Grupa Pod Wiszącym Kotem, zaprezentowała gościom, odwołujący się do czasu karnawału spektakl w języku angielskim, pod tytułem: „Wieczór trzech Króli”.

Dodatkowo, goście zwiedzili klasztor na Jasnej Górze, a także brali udział w wycieczce w Beskidy, podczas której mogli poznać tradycje związane z muzyką, tańcami, góralskimi obrzędami weselnymi, oraz zgłębili tajniki dawnego życia codziennego. Wspólna podróż autobusem, zimowy pejzaż Beskidów, przejazd saniami (przerwany porwaniem kilku uczestniczek przez okolicznych zbójców), wreszcie pieczenie kiełbasek, po wcześniejszym odzyskaniu porwanych koleżanek, dostarczyło masy świetnych wrażeń. Wspaniała integracja młodzieży, zaowocowała stworzeniem utworu muzycznego na temat radości płynącej z udziału w programie Comenius.

 

Listopad, 2012, Kajenna, Gujana Francuska

Zaprezentowaliśmy i poznaliśmy obrzędy związane z Dniem Wszystkich Świętych (wraz z rekonstrukcją Dziadów, przygotowaną przez szkolne koło teatralne) oraz Bożym Narodzeniem. Dzięki warsztatom przygotowanym przez szkołę Hiszpańską, mogliśmy też przeżyć powitanie nowego roku, co w panujących na miejscu warunkach (35 stopni), miało dość egzotyczny charakter.

Zwiedziliśmy wyspy Salut (miejsce ciężkich więzień, na przełomie XIX i XX wieku, znane dzięki książce i adaptacji Filmowej „Papillon”.) Dziś, to przypominające raj 3 wyspy, które za czasów zsyłki, pozbawione były zupełnie drzew, by zwiększyć cierpienia przebywających tam więźniów. Dzięki wizycie w Zoo oraz na bagnach Kaw mieliśmy okazję poznać faunę i florę tego regionu świata. Widzieliśmy zatem papugi, małpy, mieliśmy okazję pogłaskać młodego kajmana, zobaczyć lot ibisa, oraz pasące się po zmierzchu stado zebu. Ciekawym wydarzeniem była również wizyta w centrum kosmicznym Korou, miejscu wystrzeliwania rakiet Ariane oraz Sojuz. Zwiedziliśmy centrum stolicy Gujany, Kajennę, wraz z jej charakterystyczną zabudową, chroniącą przed upałem w porze suchej, i deszczem w porze deszczowej. Poznaliśmy wreszcie organizację i strukturę szkoły, najbardziej zazdrościliśmy pięknego patio, porośniętego palmami, oraz sali gimnastycznej z widokiem na ocean…

W wyprawie do Gujany Francuskiej Brali udział: Małgorzata Korpus, Katarzyna Kornecka-Nalewajka oraz uczeń klasy III G, Adam Cieślak.

 

Luty-marzec, 2013, Grecja, Kalamata

Jednym z krajów partnerskich, jest kolebka naszej cywilizacji, Grecja. Jako że projekt, ma na celu poznanie i przybliżenie narodowej kultury, perspektywa kraju, o tak bogatej tradycji, staje się bezcenna. Tematem przewodnim spotkania w Grecji, było przybliżenie strojów ludowych, tańca, piosenki. Strona polska, koncertowo odtańczyła Krakowiaka (przydał się warsztat w Koszęcinie, a zwłaszcza późniejsza pomoc w przygotowaniach Oli Kołodziej, z klasy III H- dziękujemy!)

Każda ze szkół, musiała również zaktywizować widzów do nauki podstawowych kroków.

Dzięki zaangażowaniu i talentom animacyjnym, wkrótce, cała sala cwałowała w rytm żwawej muzyczki. Miło było popatrzeć, jak Belgowie, Hiszpanie, Grecy i Gujańczycy wykonują za przykładem Polek, takie figury jak: kaszka, czy hołubce.

Strój, fryzura i makijaż, stanowił naszą interpretację stroju ludowego. Dodatkowo, wręczyłyśmy zakładki, przedstawiające stroje ludowe, wraz z krótkimi rozmówkami polskimi.

W ramach przybliżenia tradycyjnych zabaw, reprezentantki naszej szkoły, pod opieką pani profesor J. Wołkowickiej, udały się do zaprzyjaźnionego przedszkola im. Krasnala Hałabały, numer 26, gdzie entuzjastycznie przyjęte przez dzieci, miały niepowtarzalną okazję odtańczyć: stary niedźwiedź mocno śpi, czy też: tańczymy labada. Potem, te same zabawy, przyjęte zostały z nie mniejszą radością, przez ciut starszych, na boisku szkolnym w Kalamacie.

Warsztaty, dały nam też możliwość odkrycia kultury krajów partnerskich. Zobaczenie na własne oczy tańca w kręgu, usłyszenie pieśni greckich, Rebetiko, opisujących radości i porażki ludzkiej egzystencji, wniknięcie w symbolikę gestów, pozwoliło nam odkryć źródło współczesnej dramy i sztuki. Tak samo splecione ręce, ten sam ruch postaci, mogliśmy później odnaleźć na zdobieniach waz, podczas zwiedzania muzeum archeologicznego.

Przejmujące wykonania uczniów, wywarły na widzach ogromne wrażenie i uzmysłowiły również, że kultura muzyki i tańca, w tradycyjnym wydaniu, jest tam wciąż żywa. Jest to również dowód, na to jaką siłę, można czerpać z własnej tożsamości. Może i w Polsce, powróci do łask zwyczaj tańczenia krakowiaka podczas wesel…

Relacja autorstwa uczennicy klasy II B, Elizy Gładysz:

W Grecji przywitały nas promienie gorącego słońca, dzięki czemu od razu poczułyśmy klimat tego pięknego kraju. Zatrzymałyśmy się w Kalamacie, małym nadmorskim miasteczku na południowo-zachodnim Peloponezie. Mimo niewielkich rozmiarów to bardzo historycznie i turystycznie bogate miejsce. Centrum zajmuje plac główny z wielką fontanną. To tam każdego wieczoru spotykają się Grecy, by chociażby przez chwile ze sobą porozmawiać. Urokliwe uliczki prowadziły nas do wielu ciekawych, popularnych miejsc, jak np. stara część miasta, park, plaża, czy też cała ulica wypełniona kawiarniami. Kalamata tętni życiem każdego dnia i wieczora!

Nasi Greccy przyjaciele pozwolili nam skosztować swojej kultury pod wieloma postaciami. Miałyśmy okazję uczestniczyć w zajęciach szkolnych, spróbować tradycyjnych dań oraz posłuchać greckiej muzyki. Nie zabrakło również lekcji tańca w Liceum Kobiet Greckich oraz poznania ludowych strojów i historii Kalamaty podczas wizyt w muzeach. Dodatkową atrakcją były wycieczki do Starożytnej Olimpii, Mesenii, bizantyjskiego Mystras, czy bajecznej, pełnej uroczych wąskich uliczek i charakterystycznej greckiej architektury Monemvasii.

Podczas warsztatów przeprowadzanych w szkolnej auli zapoznawałyśmy się z kulturą wszystkich krajów biorących udział w projekcie (Grecji, Hiszpanii, Belgii, Gujany Francuskiej). Każdy dzień był wypełniony pełną energii dawką kultury krajów partnerskich. Jako reprezentantki Polski wykonałyśmy krótki układ krakowiaka, co spotkało się z wielkim entuzjazmem naszych odbiorców. My też miałyśmy okazję poznać kroki tańca belgijskiego, greckiego, hiszpańskiego.

Ostatnim punktem naszej wizyty były Ateny, a głównym celem- Akropol. Z zachwytem podziwiałyśmy monumentalne, starożytne budowle, które dotychczas znane nam były jedynie z książek. Szczególnie pięknie wyglądały oświetlone wieczorem z wyjątkowej położonej u stóp Akropolu XVII- wiecznej dzielnicy Plaka…

Przyjazd do nieznanych ludzi i zamieszkanie z nimi wiązało się z wieloma obawami (czy mnie zaakceptują, czy będę w stanie się porozumieć), ale też z ogromną ciekawością. Przez czas wymiany byłyśmy częścią nowej rodziny, innego środowiska, z tak różną od naszej kulturą, zwyczajami, priorytetami. Zostałyśmy dopuszczone do zwykłego, normalnego życia, od którego tak daleko są turyści. Nasi greccy gospodarze przyjęli nas do siebie z otwartymi ramionami i nieopisaną gościnnością, co owocowało powstaniem więzi, przyjaźni i… problemami w rozstaniem. Wymiana z zagranicznymi uczniami to niezwykłe doświadczenie, a dla wielu spełnienie marzeń. Nie da się inaczej poznać i zrozumieć kraju, niż biorąc udział w codziennym życiu jego mieszkańców…

 

NADCHODZĄCE ZADANIA:

- kontynuacja opracowywania materiałów dotyczących świat, tradycji, tańców, kostiumów a także tradycyjnych zabaw,

- przygotowanie wirtualnego almanacha, zawierającego chronologiczny spis tradycji i świąt narodowych wszystkich uczestników projektu ( filmy, prezentacje, przepisy, wywiady)

- współtworzenie papierowego almanacha,

-  wzbogacanie strony internetowej projektu,

- kontynuacja nawiązanych przyjaźni, wymiany mailowej, animacja grupy na portalu społecznościowym,

- doskonalenie języków obcych,

- przygotowanie wizyty roboczej (Hiszpania),

- pogłębienie znajomości na temat krajów partnerskich,

- rozpowszechnianie informacji o projekcie, dzięki wystawom, prezentacjom, stronie internetowej.

Materiały przygotowała: p. prof. Katarzyna Kornecka – Nalewajka

Opublikowano Autor: