STATUT (3 – letniego)
VII LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
IM. MIKOŁAJA KOPERNIKA
W CZĘSTOCHOWIE

Preambuła:
Statut VII Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Częstochowie stanowi zbiór przepisów opartych na obowiązującym prawie, dotyczącym organizacji, zakresu i sposobu działania Szkoły, w której nauka młodzieży jest ukierunkowana na wszechstronny rozwój jej osobowości, talentów oraz zdolności umysłowych i fizycznych.
Statut opracowano zgodnie z:
•    Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.)
•    Aktami wykonawczymi do Ustawy o systemie oświaty.

§1.     Podstawowe informacje o szkole.
1.    Nazwa i siedziba szkoły:
VII Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika
ul. Nowowiejskiego 18
42-217 Częstochowa.
2.    Organ prowadzący szkołę: Miasto Częstochowa na prawach powiatu.
3.    Organ sprawujący nadzór pedagogiczny:
Śląski Kurator Oświaty
4.    Typ szkoły: trzyletnie liceum ogólnokształcące, którego ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.
5.    Szkoła kształci w klasach z przedmiotami rozszerzonymi:
A – biologia, chemia, fizyka lub język angielski
B – język polski, historia, język angielski
C – język polski, historia, WOS
D – matematyka, informatyka, fizyka
E – język polski, geografia, WOS
F – matematyka, geografia, WOS
G – matematyka, geografia, język angielski
6.    Przedmioty nauczane w zakresie rozszerzonym ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.

§2.     Cele i zadania szkoły.
1.    Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:
1.1.    umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły oraz świadectwa maturalnego,
1.2.    umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
1.3.    kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie,
1.4.    sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły,
1.5.    realizuje program wychowawczy szkoły i program profilaktyki.
2.    Szkoła umożliwia uczniom:
2.1.    podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej,
2.2.    skorzystanie z pomocy psychologicznej i pedagogicznej – zadania te realizuje wychowawca, pedagog szkolny, a w miarę potrzeb inni nauczyciele oraz instytucje współdziałające (głównie Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne),
2.3.    rozwój zainteresowań (według możliwości szkoły),
2.4.    realizowanie indywidualnego toku lub programu nauki,
2.5.    realizowanie nauczania indywidualnego,
3.    Szkoła zapewnia opiekę nad uczniami:
3.1.    podczas zajęć lekcyjnych obowiązkowych i pozalekcyjnych na terenie szkoły – opiekę sprawuje nauczyciel prowadzący zajęcia,
3.2.    podczas zajęć poza terenem szkolnym – nauczyciel, organizator zajęć,
3.3.    na wycieczkach – nauczyciele i 2 opiekunów na najmniejszą grupę uczniów oraz kolejni nauczyciele przy wzroście grupy co 15 osób lub zgodnie z wymaganiami dla wycieczek kwalifikowanych,
3.4.    w czasie przerw lekcyjnych oraz przed rozpoczęciem zajęć szkolnych- na każdej kondygnacji budynku przynajmniej 2 nauczycieli dyżurujących według ustalonego harmonogramu,
3.5.    w czasie imprez szkolnych (np. dyskoteki) nauczyciele i rodzice według potrzeb.
4.    Każdy oddział ma swojego wychowawcę.
4.1.    obowiązki wychowawcy powierza dyrektor szkoły jednemu z nauczycieli uczących w danym oddziale,
4.2.    dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności dążyć się będzie, by wychowawca prowadził oddział przez cały cykl nauczania,
4.3.    zmiana wychowawcy jest możliwa – wniosek w tej sprawie składa samorząd klasowy do Rady Klasowej Rodziców, Rada Klasowa Rodziców dyrektorowi szkoły; decyzję o zmianie wychowawcy podejmuje dyrektor szkoły.
5.    Szkoła współpracuje z poradnią psychologiczno – pedagogiczną w szczególności realizując następujące zadania:
5.1.    Specjalistyczną diagnozę indywidualną: psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną na terenie poradni.
5.2.    Terapie indywidualne i grupowe dla uczniów.
5.3.    Mediacje rodzinne.
5.4.    Interwencje kryzysowe dla młodzieży i rodziców.
5.5.    Organizacja punktu konsultacyjnego dla uczniów i rodziców na terenie szkoły.
5.6.    Udział w grupie konsultacyjnej dla pedagogów szkolnych.
5.7.    Organizacja zajęć profilaktycznych oraz warsztatów.

§3.    Organy szkoły.
1.    Organami szkoły są:
1.1.    Dyrektor Szkoły,
1.2.    Rada Pedagogiczna,
1.3.    Samorząd Uczniowski,
1.4.    Rada Rodziców.

§4.     Dyrektor szkoły.
1.    Zadania dyrektora:
1.1.    Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
1.2.    Sprawuje nadzór pedagogiczny.
1.3.    Organizuje opiekę nad uczniami.
1.4.    Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej.
1.5.    Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły.
1.6.    Zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
1.7.    Przyznaje nagrody i wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły.
1.8.    Występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, wyróżnień itp. dla nauczycieli i innych pracowników szkoły.
1.9.    Współpracuje z Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim.
1.10.    Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
1.11.    Powołuje zespoły wychowawcze, przedmiotowe realizujące zadania wynikające z planu pracy szkoły. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły.
1.12.    Powołuje koordynatora ds. bezpieczeństwa.
1.13.    Powierza dodatkowe obowiązki nauczycielom w ramach indywidualnych zadań.
1.14.    Ustala przedmioty nauczane w zakresie rozszerzonym po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
1.15.    Zapewnia bezpieczeństwo uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
1.16.    Dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku przedstawione przez nauczyciela lub zespół nauczycieli programy nauczania.
1.17.    Dyrektor szkoły, na podstawie propozycji zespołów nauczycieli, oraz w przypadku braku porozumienia w zespole nauczycieli w sprawie przedstawienia propozycji podręczników ustala zestaw podręczników.
2.    Celem wspomagania działalności dyrektora tworzy się stanowisko wicedyrektora. Szczegółowy zakres obowiązków i uprawnień wicedyrektora określa „przydział czynności” opracowany przez dyrektora szkoły.

§5.     Rada Pedagogiczna.
1.    W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
2.    Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
3.    Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
3.1.    zatwierdzanie planów pracy szkoły,
3.2.    podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3.3.    podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
3.4.    ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
3.5.    podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
3.6.    ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.
4.    Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
4.1.    organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,
4.2.    projekt planu finansowego szkoły,
4.3.    wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4.4.    propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
4.5.    powierzanie lub odwoływanie z funkcji osoby pełniącej funkcje kierownicze,
4.6.    przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły,
4.7.    szkolny zestaw podręczników,
4.8.    programy nauczanie przed dopuszczeniem do użytku,
4.9.    organizację roku szkolnego,
4.10.    przedmioty nauczania w zakresie rozszerzonym.
5.    Inne kompetencje rady pedagogicznej:
5.1.    Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole. W takim przypadku organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
5.2.    W szkole nie została powołana rada szkoły, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna.
5.3.    Rada pedagogiczna przygotowuje projekt zmian w statucie szkoły.
5.4.    Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
5.5.    Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
5.6.    Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
5.7.    Szczegółowy zakres kompetencji i tryb obrad określa „Regulamin Rady Pedagogicznej” ustalony na podstawie Ustawy o Systemie Oświaty.

§6.     Nauczyciele.
1.    Nauczyciel podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 – Kodeks Karny.
2.    Nauczyciel zobowiązany jest do:
2.1.    prowadzenia pracy dydaktyczno- wychowawczej i opiekuńczej oraz odpowiedzialności za jakość i wyniki tej pracy,
2.2.    odpowiedzialności za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas prowadzonych przez niego zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych,
2.3.    prawidłowego zorganizowania procesu dydaktycznego,
2.4.    dbałości o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
2.5.    wspierania rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
2.6.    bezstronności i obiektywności w ocenie uczniów oraz sprawiedliwego traktowania wszystkich uczniów,
2.7.    doskonalenia swoich umiejętności dydaktycznych i podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej, dążenia do pełni własnego rozwoju osobowego, poprzez udział w: wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli, kursach, seminariach, konferencjach, warsztatach szkoleniowych, studiach podyplomowych oraz poprzez samokształcenie,
2.8.    opracowania konspektów do zajęć edukacyjnych obserwowanych przez dyrektora lub wicedyrektora,
2.9.    udziału w przedsięwzięciach pedagogicznych organizowanych przez liceum /wyjścia do kina, teatru, na wystawy, wycieczki, imprezy, uroczystości, zawody, konkursy/,
2.10.    ewaluowania własnej pracy,
2.11.    udzielania pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznawanie potrzeb uczniów,
2.12.    posiadania rozkładu materiału nauczania dostosowanego do klas, w których uczy w danym roku szkolnym,
2.13.    kształcenia i wychowywania młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,
2.14.    dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
3.    Sprawdzone i ocenione prace pisemne uczniów nauczyciele przechowują na terenie szkoły do końca roku szkolnego.
4.    Nauczyciel ma obowiązek przeprowadzić pisemne sprawdziany w ciągu półrocza wg zasady:
•    minimum 2 sprawdziany – przy realizacji materiału 1-2 godziny tygodniowo,
•    minimum 3 sprawdziany – przy realizacji materiału w ciągu 3 godzin tygodniowo,
•    minimum 4 sprawdziany – przy realizacji materiału na 4 i 5 godzinach tygodniowo,
•    minimum 5 sprawdzianów – przy realizacji materiału na 6, 7 i 8 godzinach tygodniowo.
•    wyjątek – w II półroczu w klasach trzecich przy czterech lub więcej godzinach lekcyjnych tygodniowo minimalna ilość sprawdzianów wynosi 3.
5.    Nauczyciele tworzą zespoły przedmiotowe, których zadaniem jest wybór podręczników i programów nauczania, ustalenie wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny i dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości uczniów zgodnie z zaleceniami określonymi w orzeczeniu lub opinii, sposobów i terminów badania osiągnięć edukacyjnych uczniów, dokonaniu analiz matury próbnej i egzaminu maturalnego (szczegółowa działalność zespołów określona jest w Regulaminie Zespołów Przedmiotowych).

§7.    Zadania nauczycieli – wychowawców.
1.    Nauczyciel wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące:
1.1.    założenia i prowadzenia dziennika lekcyjnego – wypełniania danych o uczniach i innych,
1.2.    terminowego obliczania frekwencji i klasyfikacji,
1.3.    zakładania i prowadzenia arkuszy ocen,
1.4.    prowadzenia teczki wychowawcy,
1.5.    dokumentowania rozmów przeprowadzonych z rodzicami w teczce wychowawcy i w dzienniku lekcyjnym, a w uzasadnionych przypadkach w formie notatki potwierdzonej podpisem rodzica,
1.6.    wypisywania świadectw,
1.7.    wydawania opinii o uczniach, bądź potrzebnej dokumentacji, na polecenie dyrektora szkoły.
2.    Wychowawca klasy kontaktuje się z rodzicami:
2.1.    na zebraniach rodziców przynajmniej 4 razy w roku,
2.2.    poprzez indywidualne rozmowy w szkole (zaproszenie nauczyciela, prośba rodzica),
2.3.    listownie, telefonicznie,
2.4.    podczas ustalonych godzin konsultacyjnych.
3.    Wychowawcy poszczególnych roczników uczniów tworzą zespoły wychowawcze, których zadaniem jest wspólne ustalenie problemów i tematyki zajęć z wychowawcą oraz dzielenie się doświadczeniem w rozwiązywaniu problemów wychowawcy.
4.    Tworzy warunki wspomagające rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie.
5.    Inspiruje i wspomaga działania zespołowe uczniów.
6.    Podejmuje działania umożliwiające rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
7.    Otacza indywidualną opieką każdego ucznia.
8.    Planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
8.1.    różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
8.2.    ustala treści i formy zajęć na zajęciach z wychowawcą.
9.    Współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie, uzgadnia i koordynuje ich działania wychowawcze.
10.    Utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
10.1.    poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
10.2.    współdziałania z rodzicami w oddziaływaniach wychowawczych szkoły,
10.3.    włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły,
10.4.    zapoznania z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów.
11.    Współpracuje z pedagogiem szkolnym, pielęgniarką szkolną i specjalistycznymi poradniami pozaszkolnymi.
12.    Co najmniej na trzy tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca oddziału informują ustnie ucznia i pisemnie jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
13.    Zawiadamia pisemnie rodziców na miesiąc przed zakończeniem półrocza, roku szkolnego o przewidywanych dla ucznia ocenach niedostatecznych i ocenie nagannej zachowania.
14.    Jest mediatorem w sprawach spornych między uczniami oraz uczniem a nauczycielem.
15.    Prezentuje sprawy społeczności klasowej przed Radą Pedagogiczną i Dyrekcją Szkoły.
16.    Odpowiada służbowo przed Dyrektorem Szkoły za skuteczność i prawidłowość wypełniania powierzonych mu zadań.

§8.    Zadania pedagoga szkolnego:
1.    Zadania ogólnowychowawcze:
1.1.    współpraca z dyrekcją szkoły w zakresie planowania i realizowania programu
wychowawczego, programu profilaktyki szkoły oraz innych planów i programów
związanych z wychowaniem, profilaktyką rozwojem osobowym uczniów, poprawieniem jakości pracy szkoły,
1.2.    współpraca z nauczycielami, rodzicami, uczniami, innymi instytucjami wspierającymi wychowanie młodzieży,
1.3.    planowanie tematyki zajęć z wychowawcą,
1.4.    prowadzenie pedagogizacji rodziców,
1.5.    poznanie środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów,
1.6.    rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn
niepowodzeń szkolnych młodzieży,
1.7.    określenie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej odpowiedniej do rozpoznanych potrzeb.
2.    Profilaktyka wychowawcza:
2.1.    diagnoza zagrożeń hamujących prawidłowy rozwój młodzieży,
2.2.    podejmowanie działań zaradczych – realizacja programu profilaktyki,
organizowanie imprez dotyczących profilaktyki uzależnień i innych zagadnień
wychowawczych.
3.    Indywidualna opieka pedagogiczna:
3.1.    pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych,
3.2.    pomoc uczniom w trudnościach szkolnych,
3.3.    w razie konieczności kierowanie uczniów na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno – pedagogicznej w celu profesjonalnej diagnozy przyczyn trudności szkolnych,
3.4.    przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży.
terapia zachowań dysfunkcyjnych w stosunku do uczniów niedostosowanych społecznie i ofiar przemocy,
3.5.    konsultacje ze specjalistami w szczególnie trudnych przypadkach (psycholog, terapeuta, neurolog, psychiatra).
3.6.    stworzenie odpowiednich warunków oraz zaoferowanie czasu i własnego zainteresowania dla każdego ucznia i jego rodziców, którzy potrzebują kontaktu z pedagogiem szkolnym.
4.    Pomoc materialna:
4.1.    współpraca z instytucjami wspierającymi oświatę, z dyrekcją i nauczycielami w celu udzielenia pomocy materialnej uczniom znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej,
4.2.    koordynowanie działań w sprawie stypendiów naukowych i socjalnych dla uczniów.
5.    Orientacja zawodowa:
5.1.    planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu,
5.2.    gromadzenie materiałów z zakresu profesjonalnego poradnictwa zawodowego,
udostępnianie materiałów osobom zainteresowanym,
5.3.    zajęcia z młodzieżą i współpraca z instytucjami, zajmującymi się poradnictwem
zawodowym.

§9.     Zadania koordynatora ds. bezpieczeństwa:
1.    Obserwowanie i analizowanie zjawisk i zdarzeń występujących w szkole, które mają negatywny wpływ na spokój i bezpieczeństwo wszystkich uczniów i pracowników szkoły.
2.    Analiza potrzeb szkoły w zakresie poprawy bezpieczeństwa wszystkich członków społeczności szkolnej.
3.    Ocenianie stanu bezpieczeństwa w szkole i określenie najważniejszych zadań, których celem jest poprawa bezpieczeństwa.
4.    Udział w opracowywaniu i wdrażaniu szkolnych procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych i zagrożenia.
5.    Pomoc w nawiązywaniu współpracy pomiędzy nauczycielami i wychowawcami, a odpowiednimi służbami /policją, strażą miejską, strażą pożarną/, i instytucjami zajmującymi się rozwiązywaniem problemów młodzieży.
6.    Dzielenie się wiedzą z zakresu bezpieczeństwa z radą pedagogiczną i innymi pracownikami szkoły.
7.    Współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
8.    Promowanie problematyki bezpieczeństwa młodzieży.

§10.    Nauczyciel doradca zawodowy.
Do zadań nauczyciela doradcy zawodowego należy w szczególności:
1.    Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
2.    Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu i kształcenia
3.    Wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim i światowym dotyczących:
3.1.    rynku pracy,
3.2.    trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia,
3.3.    alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi i dla uczniów niedostosowanych społecznie,
3.4.    programów edukacyjnych Unii Europejskiej.
4.    Udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom.
5.    Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej.
6.    Koordynowanie działalności informacyjno – doradczej prowadzonej przez szkołę.
7.    Wspieranie w działaniach doradczych rodziców i nauczycieli poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo – informacyjnych, udostępnianie informacji i materiałów do pracy z uczniami.
8.    Współpraca z radą pedagogiczną w zakresie tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, realizacji działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zawartych w programie wychowawczym szkoły i programie profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach.
9.    Współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, w szczególności z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczna pomoc uczniom i rodzicom.

§11.    Rada Rodziców.
1.    W szkole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
2.    Do kompetencji i zadań Rady Rodziców należy:
2.1.    uchwalenie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
2.2.    uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,
2.3.    opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
2.4.    opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,
2.5.    opiniowanie szkolnego zestawu podręczników,
2.6.    wnioskowanie do dyrektora szkoły o dokonanie oceny pracy nauczyciela,
2.7.    wyrażanie opinii dotyczącej dorobku zawodowego nauczyciela, który realizuje staż na wyższy stopień awansu zawodowego,
2.8.    opiniowanie organizacji roku szkolnego,
2.9.    opiniowanie przedmiotów w zakresie rozszerzonym.
3.    W celu wspierania działalności statutowej liceum rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydawania funduszy rady rodziców określa Regulamin Rady Rodziców.

§12.    Rodzice.
1.    Rodzice mają prawo do:
1.1.    znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w szkole i klasie,
1.2.    znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania oraz przeprowadzania egzaminów,
1.3.    uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
1.4.    uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
1.5.    wyrażania i przekazywania Śląskiemu Kuratorowi Oświaty opinii na temat pracy szkoły.
2.    Zebrania ogólne z rodzicami danej klasy organizowane będą cztery razy w roku.
3.    Rodzice mogą uzyskać niezbędne informacje o swoim dziecku w formie indywidualnych konsultacji z danym nauczycielem. Harmonogram konsultacji nauczycieli z rodzicami jest zamieszczony na stronie internetowej szkoły.
4.    Ilekroć mowa o rodzicach, należy przez pojęcie to rozumieć także opiekunów prawnych oraz osoby lub podmioty sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
5.    Formy współpracy szkoły z rodzicami:
5.1.    Organizowanie zebrań z rodzicami.
5.2.    Organizowanie klasowych rad rodziców.
5.3.    Włączanie rodziców do prac na rzecz szkoły.
5.4.    Organizowanie indywidualnych spotkań z rodzicami.
5.5.    Wymiana informacji o dziecku, jego postępach i trudnościach oraz sposobach ich przezwyciężania.
5.6.    Kontakty telefoniczne i korespondencyjne.
5.7.    Udział rodziców w uroczystościach szkolnych.
5.8.    Informacje przekazywane za pomocą strony internetowej szkoły.

§13.    Samorząd Uczniowski.
1.    W szkole działa samorząd uczniowski zwany dalej „samorządem”.
2.    Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
3.    Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
4.    Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły, zgodnie z art. 55 ust. 4 Ustawy o Systemie Oświaty.

§14.    Zadania Samorządu Uczniowskiego.
1.    Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej i dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1.1.    prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
1.2.    prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
1.3.    prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
1.4.    prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
1.5.    prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
1.6.    prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu,
2.    Samorząd opiniuje w szczególności:
2.1.    wniosek dyrektora szkoły o skreślenie ucznia z listy uczniów szkoły,
2.2.    ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

§15.    <Uchylony>

§16.    Prawa ucznia.
1.    Uczeń ma prawo do:
1.1.    Organizowania działalności kulturalnej, oświatowej oraz sportowej zgodnie z możliwościami szkoły, w porozumieniu z dyrektorem.
1.2.    Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia.
1.3.    Opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo.
1.4.    Korzystania z pomocy materialnej według możliwości szkoły.
1.5.    Poszanowania godności i dyskrecji w sprawach osobistych.
1.6.    Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
1.7.    Swobodnego wyrażania myśli i przekonań, także światopoglądowych i religijnych – pod warunkiem, że nie narusza tym dobra innych osób.
1.8.    Redagowania i wydawania gazety szkolnej.
1.9.    Rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów.
1.10.    Pomocy w przypadku trudności w nauce.
1.11.    Korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego, udzielania pomocy w wyborze dalszego kierunku kształcenia.
1.12.    Korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, biblioteki.
1.13.    Wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole.
1.14.    Zaznajomienia się z programem nauczania przedmiotu na dany rok szkolny.
1.15.    Sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny.
1.16.    Znajomości terminu sprawdzianu pisemnego z danego przedmiotu z tygodniowym wyprzedzeniem. Sprawdzian taki może być tylko jeden w ciągu dnia i nie powinien odbywać się w pierwszym dniu nauki po świętach lub feriach.
1.17.    Otrzymania sprawdzonej i ocenionej przez nauczyciela pracy do wglądu w terminie do dwóch tygodni, w przypadku wypracowań z języka polskiego do 3 tygodni.
1.18.    Przystąpienia do egzaminu maturalnego.
1.19.    Udziału w wycieczkach 1, 2 lub 3 dniowej oraz wyjścia edukacyjnego związanego z realizacją programu nauczania.
1.20.    Do bezpiecznego pobytu w szkole i poza nią w czasie zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych oraz higieny pracy umysłowej.
1.21.    Do indywidualnego programu lub toku nauki realizowanego na podstawie odrębnych przepisów.
1.22.    Do zwolnienia z nauki drugiego języka obcego do końca etapu edukacyjnego w przypadku ucznia z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, z afazją z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej.
1.23.    Do podjęcia decyzji o uczęszczaniu na lekcje religii – dotyczy ucznia pełnoletniego, życzenie dla ucznia niepełnoletniego wyrażają rodzice.
1.24.    Do rezygnacji z uczestnictwa w zajęciach wychowania do życia w rodzinie – dotyczy ucznia pełnoletniego, życzenie dla ucznia niepełnoletniego wyrażają rodzice.
1.25.    Uczennice w ciąży, mają prawo do szczególnej opieki zgodnie z oceną lekarską ich stanu zdrowia.
2.    Uczniowie klas pierwszych do połowy września nie mają wstawianych ocen niedostatecznych w celu wyrównania szans.
3.    Uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego.
4.    Pomoc materialna ma charakter socjalny albo naukowy.
5.    Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są:
-    stypendia szkolne,
-    zasiłek – zapomoga w trudnych sytuacjach życiowych.
6.    Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze naukowym są:
-    stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe,
-    stypendium Prezesa Rady Ministrów,
-    stypendium Ministra Edukacji Narodowej dla uczniów wybitnie uzdolnionych,
-    stypendium unijne.
7.    Uczniowi może być przyznana jednocześnie pomoc materialna o charakterze socjalnym i naukowym.
8.    Uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji może otrzymać zasiłek szkolny w postaci paczki lub bonu. Zasiłek taki może otrzymać uczeń raz lub kilka razy w roku. Wysokość zasiłku szkolnego jednorazowo nie może przekroczyć pięciokrotności kwoty zasiłku rodzinnego.
Wniosek o przyznanie zasiłku wraz z dokumentacją uzasadniającą konieczność przyznania zasiłku składają rodzice do wychowawcy klasy, który po zaopiniowaniu przedkłada komisji stypendialnej.
9.    Stypendium Prezesa Rady Ministrów przyznaje się jednemu uczniowi szkoły, który otrzymał promocję w wyróżnieniem, z najwyższą średnią ocen w szkole lub wykazuje szczególne uzdolnienia w co najmniej jednej dziedzinie wiedzy, uzyskując w niej oceny celujące, a z pozostałych przedmiotów oceny co najmniej dobre. Kandydatów do stypendium typuje samorząd uczniowski. Wnioski o przyznanie stypendium wraz z uzasadnieniem przedstawione zostają radzie pedagogicznej, która zatwierdza jednego kandydata przez głosowanie i podjęcie uchwały.
Dyrektor Szkoły składa wniosek wraz z kserokopią arkusza ocen i wyciągiem uchwały Rady Pedagogicznej Śląskiemu Kuratorowi Oświaty.
Stypendium Prezesa Rady Ministrów przyznaje się na okres od września do czerwca w danym roku szkolnym.
10.    Stypendium Ministra Edukacji Narodowej może być przyznane uczniowi, uzyskującemu wybitne osiągnięcia edukacyjne, a w szczególności:
-    laureatowi międzynarodowej olimpiady lub laureatowi i finaliście olimpiady przedmiotowej o zasięgu ogólnopolskim lub turnieju,
-    laureatowi konkursu na pracę naukową, organizowanego przez instytucję naukową lub stowarzyszenie naukowe,
-    uczniowi szkoły ponadgimnazjalnej uzyskującemu najwyższe wyniki w nauce według indywidualnego programu lub toku nauki,
-    uczniowi, który uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na szczeblu krajowym lub międzynarodowym.
Szczegółowy tryb przyznawania świadczeń jest zawarty w Procedurach przyznawania stypendiów w regulaminie Komisji Stypendialnej.
11.    Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego może być przyznane uczniowi który:
-    wyróżnia się zainteresowaniami wykraczającymi poza obowiązujący program nauczania,
-    ma wybitne osiągnięcia w pracy badawczo – naukowej,
-    posiada znaczące osiągnięcia artystyczne i sportowe,
-    prowadzi działalność społeczną lub działalność na polu międzynarodowym,
-    uzyskał w ostatnim roku szkolnym średnią ocen 4,8.
12.    Inne stypendia może otrzymać uczeń który spełnia warunki określone w odrębnych przepisach.
13.    Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia.
13.1.    W przypadku, gdy uczeń uważa iż jego prawa zostały naruszone, może on lub jego rodzice złożyć pisemne zażalenie do Dyrektora szkoły za pośrednictwem wychowawcy lub pedagoga szkoły.
13.2.    Dyrektor w ciągu siedmiu dni od jego złożenia rozpatruje zażalenie. W przypadku zasadności złożonego zażalenia wydaje decyzję o podjęciu stosownych działań przywracających możliwość korzystania z określonych uprawnień. W przypadku, gdy naruszenie praw ucznia spowodowało niekorzystne następstwa dla ucznia podejmuje czynności likwidujące ich skutki.

§17.    Obowiązki ucznia.
1.    Do obowiązków ucznia należy:
1.1.    Godnie reprezentować szkołę, dbać o jej honor, znać, szanować i wzbogacać jej dobre tradycje, współdziałać w realizacji jej celów i zadań przed nią stojących.
1.2.    Przestrzegać porządku szkolnego, dbać o ład i estetykę w pomieszczeniach i otoczeniu szkoły.
1.3.    Okazywać szacunek nauczycielom i innym pracownikom szkoły.
1.4.    Postępować zgodnie z zasadami dobrego wychowania.
1.5.    Przestrzegać zasad higieny osobistej, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy / obowiązkowo obuwie zmienne typu: obuwie halowe, tenisówki, niedopuszczalne chodzenie po szkole w obuwiu na wysokich obcasach oraz kozakach i glanach /.
1.6.    Podporządkowywać się doraźnym zarządzeniom dyrekcji, wychowawców i innych nauczycieli.
1.7.    Korzystać z obuwia sportowego podczas zajęć na sali gimnastycznej.
1.8.    Przygotowywać się systematycznie do lekcji.
1.9.    Poddać się sprawdzianowi wiedzy w formie i terminie ustalonym przez nauczyciela i zespół uczniowski.
1.10.    Szanować mienie szkolne, osobiste uczniów i pracowników szkoły.
1.11.    Systematycznie uczęszczać na zajęcia szkolne.
1.12.    Usprawiedliwiać u wychowawców nieobecności w szkole w ciągu tygodnia lub osobiście przez rodziców.
1.13.    Przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły.
2.    Zabrania się korzystania z telefonu komórkowego w jakikolwiek sposób w czasie zajęć szkolnych (nagrywanie, sms-y, zdjęcia itp.)
3.    W czasie imprez szkolnych dozwolone jest robienie zdjęć po wcześniejszym uzyskaniu zgody osób organizujących imprezę.
4.    Zdjęcia wykonane na terenie szkoły nie mogą być wykorzystane w sposób niezgodny z prawem i naruszający godność osobistą fotografowanych. Osoba wykonująca zdjęcia jest odpowiedzialna za sposób wykorzystania zdjęć.
5.    Uczniowie zobowiązani są do noszenia stroju szkolnego tj. estetycznego, dyskretnego o stonowanej kolorystyce. Z okazji uroczystości szkolnych obowiązuje uczniowski strój wizytowy.
6.    Uczniowie uczestniczący w balu maturalnym zobowiązani są do stosownych strojów wieczorowych.

§18.    Nagrody.
1.    Uczniowie wyróżniający się w nauce, działalności pozalekcyjnej i pracy na rzecz szkoły mogą być nagradzani w następujący sposób:
1.1.    Pochwałą przez wychowawcę na forum klasy.
1.2.    Pochwałą przez dyrektora na forum szkoły.
1.3.    Nagrodą rzeczową.
1.4.    Listem gratulacyjnym do rodziców.
1.5.    Stypendium Prezydenta Miasta, Marszałka Województwa Śląskiego, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Edukacji Narodowej.
2.    Nagrody pieniężne dla szkoły uzyskane przez uczniów w konkursach powinny być przeznaczone na pomoce dydaktyczne.
3.    Za 100% frekwencję, osiągnięcia naukowe, artystyczne i sportowe przynoszące zaszczyt liceum i rodzicom uczeń może być wyróżniony następującymi nagrodami:
3.1.    nagrodą rzeczową za 100% frekwencję,
3.2.    statuetką „Prymusa Rocznika” za najwyższą średnią ocen (uwzględniając oceny śródroczne i roczne z 3 lat edukacji),
3.3.    statuetką z tytułem „Kopernika” za osiągnięcia naukowe, artystyczne i sportowe.

§19.    Kary.
1.    Za naruszenie przepisów zawartych w statucie szkoły uczniowie karani będą następującymi karami:
1.1.    upomnieniem udzielonym przez wychowawcę (nie w obecności klasy)
1.2.    upomnieniem udzielonym przez wychowawcę w obecności pedagoga szkolnego,
1.3.    upomnieniem udzielonym przez dyrektora szkoły w obecności wychowawcy klasy i pedagoga szkolnego,
1.4.    odkupieniem zdewastowanego lub zniszczonego sprzętu,
1.5.    skreśleniem z listy uczniów w przypadku rażącego naruszenia regulaminu ucznia, a w szczególności: czynów o charakterze chuligańskim (pobicia, napady), dewastacje mienia szkoły, kradzieże, przynoszenie materiałów łatwopalnych, wybuchowych, środków odurzających, narkotyków i dopalaczy; za naruszenie bezpieczeństwa i porządku publicznego, zdrowia i moralności, praw i wolności innych osób
2.    Procedura skreślenia ucznia:
Dyrektor Szkoły może skreślić ucznia z listy uczniów.
Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej (podejmowanej zwykłą większością głosów) i po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego przedstawionej na piśmie.
Dyrektor szkoły wydaje decyzję administracyjną skierowaną do ucznia pełnoletniego lub rodziców ucznia niepełnoletniego.
Rodzice ucznia lub uczeń pełnoletni mają prawo do odwołania się w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji do Śląskiego Kuratora Oświaty. W tym czasie uczeń ma prawo uczęszczać do szkoły. Skreślenie ucznia z listy uczniów następuje po upływie okresu odwołania.
3.   Od kary udzielonej przez wychowawcę przysługuje odwołanie do Dyrektora.  Odwołanie
może wnieść rodzic w ciągu 7 dni od uzyskania informacji o karze. Dyrektor rozpatruje
odwołanie najpóźniej w ciągu 7 dni od jego otrzymania po zasięgnięciu opinii
Samorządu Uczniowskiego. Rozstrzygnięcie Dyrektora jest ostateczne. Od kar
nakładanych przez Dyrektora przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Przed podjęciem rozstrzygnięcia Dyrektor zasięga opinii Rady Pedagogicznej. Decyzja
Dyrektora jest ostateczna.
4.      O zastosowanych wobec ucznia karach powiadomieni będą rodzice.
5.       Uczniom zabrania się:
2.1.    przynoszenia i spożywania na terenie szkoły napojów alkoholowych,
2.2.    przynoszenia i zażywania na terenie szkoły narkotyków, dopalaczy,
2.3.    przynoszenia i palenia tytoniu i elektronicznych papierosów,
2.4.    samowolnego oddalania się poza teren szkoły w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
6.    Uczniowie stosujący przemoc i ekscesy chuligańskie, handlujący narkotykami oraz notorycznie wagarujący będą podlegali karom statutowym. W przypadkach naruszenia prawa szkoła powiadomi odpowiednie organy ścigania.

§20.    Wewnątrzszkolne zasady oceniania (WZO).
1.    Rok edukacyjny na każdym poziomie nauczania dzieli się na dwa półrocza:
1.1.    Decyzję o zakończeniu pierwszego półrocza podejmuje corocznie Dyrektor i podaje do wiadomości w kalendarzu szkolnym.
1.2.    Drugie półrocze kończy się w ostatnim dniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych (klasy trzecie kończą zajęcia w piątek w tygodniu poprzedzającym rozpoczęcie egzaminu maturalnego).
1.3.    Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Klasyfikacja śródroczna kończy w przeddzień konferencji klasyfikacyjnej. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Klasyfikację roczną przeprowadza się w ostatnim tygodniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
1.4.    Daty klasyfikacyjnych posiedzeń rady pedagogicznej podawane są co roku w terminarzu pracy szkoły.
2.    Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
2.1.    wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2.2.    sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
2.3.    warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
2.4.    minimalnej liczbie ocen, jaką może uzyskać uczeń w ciągu półrocza (nie mniej niż trzy) wg. zasady:
-    3 oceny bieżące przy 1 i 2 godzinach lekcyjnych tygodniowo,
-    4 oceny bieżące przy 3 godzinach lekcyjnych tygodniowo,
-    5 ocen bieżących przy 4 godzinach lekcyjnych tygodniowo.
-    6 ocen bieżących przy 5 godzinach lekcyjnych tygodniowo,
-    7 ocen bieżących przy 6, 7 i 8 godzinach tygodniowo,
-    wyjątek – w II półroczu w klasach trzecich przy pięciu lub więcej godzinach lekcyjnych tygodniowo minimalna ilość ocen bieżących wynosi 4.
-    powinna być stosowana rytmiczność oceniania.
2.5.    wychowawcy klas na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o warunkach i sposobie oraz o kryteriach oceniania zachowania, a także warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
2.6.    fakt poinformowania uczniów nauczyciele odnotowują w dziennikach lekcyjnych.
3.    Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
3.1.    formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
3.2.    ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3.3.    ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
3.4.    przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
3.5.    ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
3.6.    ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
3.7.    ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
4.    Oceny i stopnie są jawne dla uczniów i ich rodziców.
5.    Poziom opanowania przez uczniów wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania poszczególnych zajęć edukacyjnych w czasie klasyfikacji śródrocznej i rocznej ocenia się w stopniach według następującej skali:
-    stopień celujący – 6,
-    stopień bardzo dobry – 5,
-    stopień dobry – 4,
-    stopień dostateczny – 3,
-    stopień dopuszczający – 2,
-    stopień niedostateczny – 1.
6.    Dopuszcza się stosowanie przy ocenach bieżących i śródrocznych  plusów „+” i minusów „-” z wyjątkiem oceny celującej i niedostatecznej.
7.    Wprowadza się dodatkowe zapisy:
7.1.    „nb” – nieobecność na sprawdzianie pisemnym, bądź w przypadku zamierzonego przez nauczyciela pytania ucznia,
7.2.    „np” – nieprzygotowanie się do zajęć lekcyjnych,
7.3.    „+” i „-‘’ – za aktywność na lekcjach
8.    Rozszerzenie skali ocen nie ma zastosowania przy wystawianiu oceny rocznej.
9.    Oceny są rejestrowane w dziennikach lekcyjnych.
10.    Prace pisemne uczniów (sprawdziany, kartkówki) wpisywane są czerwonym kolorem.
11.    Ustala się punktację ocen prac pisemnych wg następującej (w % punktów) dla wszystkich przedmiotów:
-    ocena niedostateczna: 0 – 29% punktów
-    ocena dopuszczająca: 30 – 49% punktów
-    ocena dostateczna: 50- 74% punktów
-    ocena dobra: 75 – 89% punktów
-    ocena bardzo dobra: 90 – 100% punktów
-    ocena celująca – zawiera treści wykraczające ponad ustalenia wynikające z programu i wymagań edukacyjnych
12.    Przyjmuje się następujące wymagania na poszczególne oceny klasyfikacyjne:
12.1.    Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który wypełnił wymagania na ocenę bardzo dobrą oraz:
a)    posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania danego przedmiotu,
b)    biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami, proponuje rozwiązania nietypowe i twórcze,
c)    samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia i talent,
d)    osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, zawodach lub posiada inne porównywalne osiągnięcia
12.2.    Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
a)    opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określony programem nauczania,
b)    potrafi efektywnie planować pracę, umiejętnie podejmować decyzje, porządkować informacje, swobodnie operować faktami, dostrzegać między innymi związki przyczynowo – skutkowe, analizować, oceniać je,
c)    w swojej pracy jest systematyczny, staranny,
d)    potrafi samodzielnie zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności w nowych zadaniach, trudnych, innych niż pokazywane i rozwiązywane na lekcjach
12.3.    Ocenę dobrą otrzymuje uczeń , który:
a)    opanował co najmniej 75% wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania o średnim stopniu trudności,
b)    potrafi pracować systematycznie, przejawia staranność i zainteresowanie pracą.
12.4.    Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
a)    opanował podstawowe wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
b)    rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności, czasami przy pomocy nauczyciela,
c)    próbuje porównywać, wnioskować, analizować podstawowe zależności.
12.5.    Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
a)    opanował przynajmniej 30% wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania, a braki nie przekraczają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,
b)    rozwiązuje przy pomocy nauczyciela zadania proste, o minimalnym stopniu trudności.
12.6.    Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
a)    nie opanował niezbędnego minimum treści określonych programem nauczania, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywania wiedzy z tego przedmiotu,
b)    nie jest w stanie przy pomocy nauczyciela rozwiązać zadania teoretycznego lub praktycznego o niewielkim stopniu trudności,
c)    uczeń wyraźnie nie spełnia podstawowych wymagań edukacyjnych wskazanych przez nauczyciela, co uniemożliwia mu kontynuację kształcenia
13.    Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne nie powinny być ustalane jako średnia arytmetyczna ocen bieżących.
14.    Roczna ocena klasyfikacyjna uwzględnia wiadomości i umiejętności ucznia z poprzedniego półrocza.
15.    Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne zapisywane są w dokumentacji szkolnej w pełnym brzmieniu. Do dzienników lekcyjnych wpisywane są oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne, natomiast do arkuszy ocen tylko oceny roczne.
16.    Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych, otrzymują z zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.
17.    Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
18.    Zachowanie uczniów ocenia się według następującej skali:
18.1.    wzorowe,
18.2.    bardzo dobre,
18.3.    dobre,
18.4.    poprawne,
18.5.    nieodpowiednie,
18.6.    naganne.
19.    Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia w terminie do dnia poprzedzającego zebranie rady pedagogicznej, na które zaplanowano podjęcie uchwały w sprawie klasyfikacji.
20.    Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz rodziców o zasadach oceniania zachowania.
21.    Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
21.1.    wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
21.2.    postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
21.3.    dbałość o honor i tradycje szkoły;
21.4.    dbałość o piękno mowy ojczystej;
21.5.    dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
21.6.    godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
21.7.    okazywanie szacunku innym osobom.
22.    Ocena zachowania jest oceną jawną.
23.    Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
24.    Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
25.    Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
25.1.    Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
25.2.    Promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
26.    Na wniosek ucznia lub rodziców wychowawca uzasadnia ustaloną ocenę zachowania. Wychowawca informuje uczniów i rodziców o skutkach ustalenia uczniowi nagannej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
27.    Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.
28.    Kryteria oceny zachowania ucznia:
28.1.    Frekwencja – systematyczne i punktualne uczęszczanie na zajęcia szkolne
(0-20 punktów):
a.    uczeń nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności i spóźnień – 20 punktów;
b.    1-2 spóźnienia i/lub 1-2  godziny nieusprawiedliwione – 15 punktów;
c.    3-7 spóźnień i/lub 3-7 godzin nieusprawiedliwionych – 10 punktów;
d.    8- 20 spóźnień i/lub 8-20 godzin nieusprawiedliwionych – 5 punktów;
e.    powyżej 20 spóźnień i/lub 20 godzin nieusprawiedliwionych – 0 punktów.
28.2.    Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób (0-10 punktów):
a.    uczeń zawsze sam przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia – 10 punktów;
b.    zdarzyło się, że trzeba było uczniowi zwracać uwagę na to, ze jego postępowanie powoduje lub może spowodować zagrożenie jego bezpieczeństwa i zdrowia lub innych osób – 5 punktów;
c.    bardzo często trzeba było uczniowi zwracać uwagę na to, ze jego postępowanie powoduje lub może spowodować zagrożenie jego bezpieczeństwa i zdrowia lub innych osób – 0 punktów;
28.3.    Pilność i systematyczność ucznia w nauce (0-10 punktów):
a.    uczeń zawsze jest przygotowany do zajęć – 10 punktów;
b.    uczniowi zdarza się brak systematyczności w nauce – 5 punktów;
c.    uczeń bardzo często nie jest przygotowany do zajęć – 2 punkty;
d.    uczeń lekceważy naukę – 0 punktów.
28.4.    Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania się oraz dbałość o estetykę swojego wyglądu (0-20 punktów):
a.    a) brak uwag na temat zachowania i stroju ucznia – 20 punktów;
b.    1-2 uwagi na temat stroju (w tym brak obuwia zmiennego)– 15 punktów;
c.    3-4 uwagi na temat stroju (w tym brak obuwia zmiennego) – 5 punktów;
d.    więcej uwag na temat stroju (w tym brak obuwia zmiennego) – 0 punktów;
e.    jeżeli uczeń naruszy zasadę uczciwości w czasie sprawdzianu – 0 punktów (na podstawie zapisu w dzienniku lekcyjnym);
f.    palenie papierosów lub e-papierosów – 0 punktów
28.5.    Zaangażowanie w życie szkoły (0-5 punktów):
a.    udział w akademiach i uroczystościach szkolnych – od 0 do 5 punktów;
b.    udział w olimpiadach, zawodach sportowych – od 0 do 5 punktów;
c.    reprezentowanie szkoły w środowisku lokalnym (działalność społeczna, charytatywna) – od 0 do 5 punktów;
d.    praca w samorządzie uczniowskim – od 0 do 5 punktów.
28.6.    Okazywanie szacunku innym osobom (stosunek do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły), dbałość o piękno mowy ojczystej, dbałość o honor i tradycje szkoły (0-15 punktów):
a.    uczeń jest uprzejmy, taktowny i życzliwy, w rozmowie zachowuje kulturę słowa i dyskusji, wykazuje się uczciwością, jest obowiązkowy, rzetelnie wywiązuje się z powierzonych mu praw i zadań, szanuje pracę własną i cudzą, dba o piękno mowy ojczystej oraz o honor i tradycję szkoły – 15 punktów;
b.    zdarzyło się, że uczeń zachował się nietaktownie lub nie panował nad emocjami, postępować niezgodnie z zasadami uczciwości w stosunkach międzyludzkich, narażał na uszczerbek mienie publiczne lub prywatne – 5 punktów;
c.    uczeń bywa nagminnie nietaktowny, używa wulgaryzmów w rozmowach lub dyskusjach, nie szanuje pracy i własności cudzej i własnej, nie wykonuje powierzonych mu prac i poleceń – 0 punktów.
28.7.    Punkty do dyspozycji wychowawcy klasy (0-20 punktów):
a.    Wychowawca może przyznać dodatkowe punkty od 0 do 20 za inne nie wymienione osiągnięcia oraz pozytywne zachowania, jeżeli uzna za niezbędne w celu nagrodzenia ucznia.
28.8.    Punktacja:
a.    100 – 90 – wzorowe
b.    89 – 75 – bardzo dobre
c.    74 – 60 – dobre
d.    59 – 40 – poprawne
e.    39 – 25 – nieodpowiednie
f.    24 – 0 – naganne
29.    Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
30.    Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego lub informatyki, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. Uczeń zobowiązany jest dostarczyć opinię lekarską w nieprzekraczalnym terminie 14 dni od daty jej wystawienia. Opinia dotyczyć może niezdolności ucznia do wykonywania ćwiczeń lub realizacji zajęć wychowania fizycznego lub informatyki w okresie rozpoczynającym się nie wcześniej niż 14 dni przed datą wydania opinii. Przekroczenie powyższych terminów może stanowić podstawę odmowy zwolnienia ucznia z realizacji zajęć przez dyrektora szkoły.
31.    Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane nie później niż w terminie 2 dni roboczych od zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
32.    Dyrektor po otrzymaniu zastrzeżeń powołuje komisję, w skład której wchodzą:
32.1.    W przypadku zastrzeżeń dotyczących rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
-    dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
-    nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
-    nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
32.2.    W przypadku zastrzeżeń dotyczących rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
-    dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
-    wychowawca oddziału;
-    nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danym oddziale;
-    pedagog szkolny
-    przedstawiciel samorządu uczniowskiego;
-    przedstawiciel rady rodziców.
Komisja ta ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Ocena jest ustalana w drodze głosowania
zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
33.    Z pracy komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
33.1.    Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia:
-    nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian;
-    imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
-    termin sprawdzianu wiadomości i umiejętności;
-    imię i nazwisko ucznia;
-    zadania sprawdzające;
-    ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
33.2.    Z prac komisji dotyczących rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
-    imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
-    termin posiedzenia komisji;
-    imię i nazwisko ucznia;
-    wynik głosowania;
-    ustaloną ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokoły stanowią załączniki do arkusza ocen ucznia.
34.    Ustalona przez komisję ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od wcześniej ustalonej oceny. Jest ona ostateczna.
35.    Wychowawca ustala z rodzicami zasady usprawiedliwiania nieobecności uczniów w szkole.
36.    Osiągnięcia uczniów będą badane przy pomocy:
36.1.    testów,
36.2.    sprawdzianów i prac klasowych,
36.3.    zadań domowych,
36.4.    kartkówek,
36.5.    prac dodatkowych, wykraczających poza program nauczania,
36.6.    ustnych wypowiedzi,
36.7.    aktywności w czasie lekcji,
36.8.    osiągnięć w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, olimpiadach.
37.    Prace kontrolne (sprawdziany i prace klasowe):
37.1.    muszą być zapowiedziane i zapisane w dzienniku lekcyjnym z przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem,
37.2.    muszą być poprzedzone lekcją powtórzeniową i utrwalającą,
37.3.    muszą być ocenione i omówione w terminie do dwóch tygodni,
37.4.    w ciągu tygodnia mogą być przeprowadzone zaplanowane najwyżej trzy pisemne prace kontrolne; nie dotyczy ten zapis sprawdzianów przekładanych na prośbę uczniów,
37.5.    w ciągu dnia może się odbyć tylko jedna praca kontrolna (z uwagą jak wyżej).
38.    Kartkówka obejmująca wiadomości i umiejętności z ostatniej lekcji lub zadanie domowe nie musi być zapowiedziana.
39.    Uczniowie mają prawo nie pisać kartkówek i nie być pytani w ciągu dwóch dni po feriach świątecznych i śródrocznych.
40.    W przypadku nieobecności ucznia na lekcji, na której odbywała się praca kontrolna, uczeń ma obowiązek w terminie nie przekraczającym dwóch tygodni od powrotu na zajęcia szkolne przystąpić do napisania zaległej pracy.
41.    Uczeń nie może być pytany po raz trzeci w ciągu dnia.
42.    Nauczyciel może zawrzeć umowę z uczniami dotyczącą warunków:
42.1.    poprawy pisemnych prac kontrolnych,
42.2.    nie przygotowania się do lekcji.
43.    Rodziców powiadamia się o uzyskanych przez ucznia ocenach na zebraniach z rodzicami i w czasie konsultacji indywidualnych z nauczycielami.
43.1.    oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
43.2.    nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w następujący sposób:
a)    w przypadku odpowiedzi ustnych uzasadnienie polega na omówieniu mocnych i słabych stron wypowiedzi,
b)    w przypadku sprawdzianów i prac klasowych ustalane są kryteria ocen zgodnie z § 20 ust 11 statutu,
c)    w przypadku wypracowań uzasadnienie polega na ustaleniu kryteriów ocen oraz na napisaniu recenzji,
d)    w przypadku pozostałych ocen (z kartkówek, prac domowych, aktywności w czasie lekcji, projektów, osiągnięć w konkursach i olimpiadach) sposób uzasadniania ustala nauczyciel przedmiotu stosując § 20 ust 11 statutu.
43.3.    Nauczyciel uzasadniając ustaloną ocenę przekazuje uczniowi informację o tym, co zrobił dobrze, co mu się nie udało, co wymaga poprawienia i jak należy to zrobić, dając uczniowi wskazówki do dalszej pracy.
43.4.    Nauczyciele udostępniają prace pisemne do wglądu na terenie szkoły w czasie przeznaczonym na spotkania z rodzicami, w czasie cotygodniowych konsultacji lub w innym uzgodnionym terminie. Nie jest dozwolone kserowanie prac lub robienie zdjęć.
44.    W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”, albo „niesklasyfikowana”
45.    Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia stopnia z powodu nieobecności na zajęciach, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
46.    Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności (choroba, przypadki losowe) może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
47.    W przypadku ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
48.    Egzamin klasyfikacyjny może zdawać również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny program lub tok nauki. Uczniowi takiemu nie ustala się oceny zachowania.
49.    Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej. Egzamin klasyfikacyjny z informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
50.    Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy.
51.    Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. Egzamin poprawkowy z informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
52.    Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
53.    Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
53.1.    nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako przewodniczący komisji;
53.2.    nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
54.    Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
54.1.    dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
54.2.    nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
54.3.    nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
55.    Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający w szczególności:
55.1.    egzamin klasyfikacyjny:
-    nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
-    imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
-    termin egzaminu klasyfikacyjnego;
-    imię i nazwisko ucznia;
-    zadania egzaminacyjne;
-    ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
55.2.    egzamin poprawkowy:
-    nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
-    imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
-    termin egzaminu poprawkowego;
-    imię i nazwisko ucznia;
-    zadania egzaminacyjne;
-    ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
56.    Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia , Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodne ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
57.    Uczeń otrzymuje promocję, gdy w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny pozytywne (od dopuszczającej wzwyż).
57.1.    może uzyskać promocję z wyróżnieniem lub ukończyć szkołę z wyróżnieniem, gdy w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
57.2.    uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
58.    Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom do wglądu na terenie szkoły w czasie przeznaczonym na spotkania z rodzicami, w czasie cotygodniowych konsultacji lub w innym uzgodnionym terminie. Nie jest dozwolone kserowanie prac lub robienie zdjęć.

§21.    Biblioteka szkolna – zadania, organizacja i zasady pracy.
1.    Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz, w miarę możliwości wiedzy o regionie.
2.    Zadania biblioteki szkolnej to:
2.1.    gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i udostępnianie książek i innych źródeł informacji osobom wymienionym w ust.1. na ustalonych zasadach,
2.2.    szeroka informacja o gromadzonych zbiorach własnych i innych bibliotek,
2.3.    zaspokajanie zgłaszanych przez użytkowników potrzeb czytelniczych i informacyjnych,
2.4.    podejmowanie różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej, wspierając nauczycieli w realizacji ich programów nauczania,
2.5.    wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli,
2.6.    uczestniczenie w przygotowaniu uczniów do samokształcenia,
2.7.    koordynowanie pracy edukacji czytelniczej,
2.8.    popularyzacja wiedzy pedagogicznej wśród rodziców,
2.9.    prowadzenie zajęć dydaktycznych z uczniami,
2.10.    popularyzowanie wiedzy o regionie, gromadzenie materiałów regionalnych i lokalnych,
2.11.    kierowanie czytelników do innych bibliotek  i ośrodków informacji.
3.    Biblioteka gromadzi następujące materiały:
3.1.    literatura z zakresu pedagogiki i nauk pokrewnych,
3.2.    publikacje popularnonaukowe z rożnych dziedzin wiedzy objętych programem nauczania,
3.3.    literatura piękna i dzieła klasyki światowej,
3.4.    książki z zestawu lektur dla ucznia,
3.5.    czasopisma z różnych dziedzin wiedzy,
3.6.    podręczniki szkolne,
3.7.    płytoteka i taśmoteka Video.
4.    Biblioteka jest czynna codziennie, a godziny zajęć lekcyjnych umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
5.    Zadania nauczyciela bibliotekarza to:
5.1.    udostępnianie książek i innych źródeł informacji,
5.2.    tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania technologią informacyjną,
5.3.    wyrabianie i pogłębianie w uczniu nawyku czytania i uczenia się,
5.4.    prowadzenie lekcji bibliotecznych,
5.5.    tworzenie nowych katalogów, kartotek, teczek tematycznych związanych z nową maturą, reformą oświaty, awansem zawodowym,
5.6.    umieszczanie wykazów nowości wydawniczych w pokoju nauczycielskim,
5.7.    współpraca z wychowawcami, nauczycielami przedmiotów w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych,
5.8.    prowadzenie dokumentacji pracy biblioteki,
5.9.    planowanie pracy – roczny plan pracy, składanie rocznego sprawozdania z pracy biblioteki i oceny stanu czytelnictwa w szkole,
5.10.    troska o właściwą organizację, wyposażenie i estetykę biblioteki,
5.11.    organizowanie zajęć i ekspozycji rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną oraz indywidualne zainteresowania uczniów i promujące czytelnictwo poprzez wycieczki edukacyjne np.  do bibliotek, koła zainteresowań, spotkania i imprezy edukacyjne, konkursy.
6.    Formy korzystania z biblioteki szkolnej:
6.1.    z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły oraz rodzice,
6.2.    korzystający z biblioteki zobowiązani są do dbałości o wypożyczane woluminy,
6.3.    w przypadku zniszczenia lub zagubienia woluminu czytelnik zobowiązany jest zwrócić taką samą pozycję lub inną wskazaną przez nauczyciela bibliotekarza,
6.4.    wszystkie materiały powinny być zwrócone przed końcem roku szkolnego,
6.5.    czytelnicy opuszczający szkołę zobowiązani są do przedstawienia wychowawcy potwierdzenia na karcie obiegowej zwrotu woluminów wypożyczonych z biblioteki.
7. Biblioteka szkolna współpracuje z innymi bibliotekami poprzez: zwiedzanie np. biblioteki głównej Politechniki Częstochowskiej, wypożyczanie materiałów wystawowych do ekspozycji na terenie szkoły, gromadzenie folderów informacyjnych przekazanych przez biblioteki, udział uczniów w konkursach organizowanych przez Miejską Bibliotekę Publiczną lub przez biblioteki innych szkól ponadgimnazjalnych.

§22.    Bezpieczeństwo i higiena w szkole.
1.    Dyrektor szkoły jest zobowiązany do zapewnienia uczniom oraz pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki w czasie ich pobytu w szkole, jak również podczas zajęć obowiązkowych i dodatkowych oraz innych zajęć organizowanych w szkole i poza jej terenem.
2.    Tygodniowy rozkład zajęć dydaktyczno-wychowawczych uczniów powinien być ustalany z uwzględnieniem:
2.1.    równomiernego rozłożenia zajęć w poszczególnych dniach tygodnia,
2.2.    różnorodności zajęć w każdym dniu,
2.3.    nie łączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu, z wyjątkiem przedmiotów, których program tego wymaga.
3.    Zabrania się prowadzenia ćwiczeń (np. z fizyki, chemii, wf) bez nadzoru nauczyciela.
4.    Uczniowie są zobowiązani do noszenia legitymacji szkolnej.
5.    Każdy nauczyciel zobowiązany jest na pierwszej lekcji w danym roku szkolnym zapoznać uczniów z przepisami BHP obowiązującymi w pracowni lub w sali lekcyjnej i potwierdzić to odpowiednim zapisem w dzienniku lekcyjnym.
6.    Każdy wychowawca klasy zobowiązany jest na pierwszym spotkaniu z młodzieżą zapoznać uczniów z obowiązującymi w szkole regulaminami: regulamin szatni szkolnej, regulamin zachowania się uczniów w czasie przerw lekcyjnych, regulamin korzystania z terenu szkoły.
7.    Za bezpieczeństwo w czasie wycieczek i zajęć poza terenem szkolnym odpowiedzialni są nauczyciele szkoły sprawujący opiekę nad uczniami.
8.    Przed dopuszczeniem uczniów do zajęć w pracowniach szkolnych należy ich zapoznać z zasadami i metodami pracy zapewniającymi bezpieczeństwo i higienę pracy przy wykonywaniu czynności na stanowisku roboczym.
9.    Środki chemiczne powinny być umieszczone w odpowiednich naczyniach opatrzonych napisami zawierającymi ich nazwę oraz stwierdzającymi niebezpieczeństwo lub szkodliwość dla zdrowia.
10.    Materiały wybuchowe oraz środki żrące, trujące i inne zagrażające zdrowiu lub życiu należy przechowywać w zamkniętych pomieszczeniach specjalnie przystosowanych do tego celu.
11.    Na zajęciach praktycznych należy przestrzegać liczebności uczniów w grupach uczniowskich, określonej odrębnymi przepisami dotyczącymi organizacji zajęć w szkołach.
12.    W czasie zajęć obowiązkowych i dodatkowych z wychowania fizycznego oraz w czasie zawodów sportowych organizowanych przez szkołę uczniowie nie mogą pozostawać bez nadzoru osób do tego upoważnionych.
13.    Organizacja wyjść i wycieczek uczniów poza teren szkolny i liczba opiekunów nad uczniami jest umieszczona w Regulaminie Wycieczek Szkolnych.
14.    W czasie prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego należy zwracać specjalną uwagę na stopień aktualnej sprawności fizycznej i wydolność organizmu uczniów, dobierając ćwiczenia o odpowiednim zakresie intensywności.
15.    Uczestnicy zajęć uskarżający się na złe samopoczucie lub dolegliwości powinni być zwolnieni w danym dniu z wykonywania planowanych ćwiczeń i w miarę potrzeby kierowani do lekarza.
16.    Uczniowie od momentu przyjścia do szkoły znajdują się pod opieką nauczycieli.
17.    W przypadku zwolnień z zajęć z powodów określonych przez rodziców, rodzice osobiście zgłaszają się po swoje dzieci do szkoły, gdy dziecko zachorowało w szkole. Rodzice mogą zwolnić swoje dziecko pisemnie z zaznaczeniem, że biorą za nie pełną odpowiedzialność.
18.    Nauczyciele zapewniają uczniom bezpieczeństwo w czasie pobytu w szkole.
19.    W czasie zajęć lekcyjnych uczniowie znajdują się pod opieką nauczycieli przedmiotów; w czasie przerw w zajęciach lekcyjnych – pod opieką nauczycieli dyżurujących.
20.    W przypadku zaistnienia jakichkolwiek zagrożeń dyrekcja szkoły i nauczyciele reagują natychmiast poprzez interwencje wychowawcze, lekarskie, jak i sprowadzenie pomocy z zewnątrz – Straż Miejska, Policja, Pogotowie Ratunkowe, z powiadomieniem natychmiastowym rodziców.
21.    Systematycznie na zajęciach z wychowawcą prowadzone są pogadanki na temat bezpieczeństwa na drogach, w czasie podróży, letniego i zimowego wypoczynku (kąpiel, ślizgawki w miejscach niedozwolonych).
22.    Przeprowadza się pogadanki, zajęcia z wychowawcą na temat używek, uzależnień szkodzących zdrowiu i życiu, promuje zdrowy styl życia: odżywianie, sport, higienę pracy umysłowej. Osoby odpowiedzialne: wychowawcy, pedagog, pracownicy gabinetu lekarskiego. Organizowane mogą być spotkania z lekarzami, policjantami, pracownikami MONARu, pracownikami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
23.    W ramach edukacji prozdrowotnej nauczyciele mają obowiązek na swoich lekcjach realizować treści profilaktyki zdrowotnej i odnotować kolorem zielonym przy tematach lekcyjnych.
24.    Szkoła jest monitorowana całodobowo wewnątrz budynku i na zewnątrz, a rejestry kamer są nagrywane.

§23.    Organizacja pracy szkoły.
1.    Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć, ferii zimowych, letnich, egzaminów maturalnych ogłaszane są na początku roku szkolnego.
2.    Szczegółową organizację szkoły w danym roku określa arkusz organizacji zatwierdzony przez organ prowadzący.
3.    Podstawową formą zajęć obowiązkowych jest godzina lekcyjna, która trwa 45 minut.
4.    Klasa może być podzielona na grupy podczas zajęć z następujących przedmiotów: języki obce, biologia, fizyka, chemia, informatyka, wychowanie fizyczne (według odrębnych przepisów wydanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania).
5.    Szkoła organizuje dodatkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów oraz zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych.
6.    Pracownicy niepedagogiczni
6.1.    Zakres zadań pracowników liceum niebędących nauczycielami (pracownicy administracji i obsługi) określają odrębne przepisy.
6.2.    Zakres obowiązków tych pracowników określa dyrektor liceum.
6.3.    Zakres obowiązków pracowników, o których mowa w punkcie 1 znajduje się w teczkach ich akt osobowych.

§24.    Postanowienia końcowe.
1.    Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.    Szkoła posiada własny sztandar i ceremoniał szkolny.
3.    Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z przepisami wydanymi przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
4.    Statut szkoły jest dokumentem otwartym. Nowelizacja przepisów jest możliwa na wniosek jednego z organów szkoły; na skutek zmian w ustawach i rozporządzeniach ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
5.    Nauczyciele zostają zapoznani z propozycjami zmian w statucie na najbliższej Radzie Pedagogicznej. Tekst zostaje przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej.
6.    Wszystkie sprawy nie ujęte w statucie będą rozstrzygane przez odpowiednie organy szkoły według kompetencji i zgodnie z prawem oświatowym.

Zmiany w statucie zostały wprowadzone uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 11 września 2017 r.  Statut obowiązuje od 12 września 2017 r.

Opublikowano Autor: